Možná nemají stejné názory, stejné postupy ani stejné výsledky jako jejich starší kolegové. Když ale ve vaší firmě pochopíte, jak přemýšlí, co potřebují a co je motivuje, proměníte své talentované mileniály v zaměstnanecké ryzí zlato.
Lidé ve věku 25 až 40 let s přezdívkou mileniálové či generace Y už v českých firmách zaujímají téměř polovinu pracovních pozic. Do roku 2025 pak už budou dokonce tvořit převážnou část populace v produktivním věku. Když si uvědomíte, jak velkou silou už tato generace na trhu práce disponuje, možná dojdete k závěru, že je načase pochopit jejich silné stránky.
Dobře vybavení pro budoucnost
Tato generace ještě svou pubertu protrpěla s pomalými počítači a „kvičícím“ internetem. Jejich raná dospělost už ale zažívala raketový nástup informačních technologií, které jí nesmazatelně narýsovaly postmoderní styl jejich života a myšlení.
Povahově a myšlenkově jsou mileniálové jiní i proto, že se jim jejich rodiče více věnovali. Jsou velmi cílevědomí, společenští a rádi fungují jako část týmu. Charakteristická je pro ně i schopnost mluvit cizími jazyky.
Odlišnosti jsou tak zjevné, že si jich všímají i školitelé v českých firmách. Podle Zdeňky Bohmové, T&D/HR Business partnera ze společnosti SAZKA a.s., je určitý mezigenerační rozdíl čitelný: „V Sazce žádnou generaci neškatulkujeme ani neupřednostňujeme. Snažíme se nabízet všem zaměstnancům různé typy vzdělávání, aby to vyhovovalo jejich stylu učení. Je ale obecně pravdou, že mileniálové jsou ve svých dovednostech trochu lépe vybavení co do technologických a jazykových dovedností.“
Chuť ke vzdělávání mají v krvi
Klíčem k duši generace Y je důraz na jejich soustavný rozvoj. Zkušení L&D odborníci radí investovat a snažit se mileniály udržet právě pomocí vzdělávání. Atraktivně vystavěné kurzy se firmám v delším časovém horizontu mnohonásobně vyplatí. Nejde totiž jen o to, aby se učili novým dovednostem, neméně důležité je mileniály k firmě nenásilně připoutat.
„Zatímco si například starší generace raději přečte směrnici o kybernetické bezpečnosti na papíře, mladší generace jednoznačně upřednostňuje její gamifikovanou variantu ve formě počítačové hry. Nejen že se při tom spoustu věcí naučí, ale také se tím docela zabaví. A takto jim to prostě vyhovuje.“ říká Zdeňka Böhmová ze Sazky.
5 ověřených přístupů k duši mileniálů
Jak tedy přistoupit ke vzdělávání mileniálů, aby je opravdu bavilo a viděli v něm přínos a smysl? Zde je pár osvědčených strategií, které ve své firmě můžete vyzkoušet.
1. Microlearning v krátkých dávkách
Mileniálové mají mimořádný zájem o nové věci a rádi rozvíjí své schopnosti a dovednosti. Perfektně u nich fungují vzdělávací metody, které jim „servírují“ obsah v krátkých intenzivních dávkách. Tato technika se nazývá microlearning a přináší spoustu výhod nejen novým generacím, ale je velmi atraktivní i pro generace starší. Zvyšuje totiž motivaci, koncentraci a zlepšuje porozumění dané problematiky.
Mileniálové v naší firmě tvoří naprostou většinu – kolem 80 %. V porovnání se starší generací vidíme, že jsou tito lidé určitě více otevření novým vzdělávacím trendům a technologiím.
– Tereza Baubínová, HR specialistka ze společnosti Logio.
2. Koučink na správné vlně
Mileniálům chybí trpělivost, která je typická pro starší generace. Nicméně pomocí správného koučování a mentorství v nich můžete podpořit a využít jejich silné stránky. Mileniálové jsou navíc na svou práci hrdí a rádi se zdokonalují. Pozitivní je, že na rozdíl od starší generace jsou naučení pokládat selhání za součást procesu. Selhání je pro ně prostě prostředek ke zlepšení a poučení se z vlastních chyb, nikoli tragédie.
3. Použití „vymazlených“ technologií
Mileniálové jsou dokonale zběhlí v nejnovějších technologiích a dokáží perfektně využít jejich možností. A tohle je přesně příležitost pro růst vaší firmy. Nestačí je ale jen vybavit rychlým počítačem a nejnovějším smartphonem. Je třeba, aby moderní digitální nástroje používala celá firma. A to na denní bázi. Pak si teprve budou schopni nastavit vlastní tempo a získají tolik potřebnou flexibilitu a svobodu.
4. Atraktivní video obsah
Většina uživatelů raději sleduje video, než aby četla dlouhé texty, o to víc to platí u generace Y. Metodou jejich vzdělávání a rozvoje by tedy měla být spíše krátká intenzivní videa, která budou počítat s jejich krátce-trvající pozorností a rychlým stylem přemýšlení. Atraktivní obsah jim pak umožní, aby se den po dni pomalu zlepšovali.
5. Gamifikace není jen o hraní her
Gamifikace je už na vzestupu i v Česku. A nejen doma nebo ve školách, pilně ji zavádí i mnohé firmy. Všimly si totiž jejích potenciálu pro firemní vzdělávání. „V Sazce máme gamifikaci rádi. Zařazujeme jí právě proto, abychom určitá témata udělali více sexy. Gamifikace mění rutinu nudných činností na „cool“ výzvu a přináší nový motor k motivaci a koncentraci.“ říká Zdeňka Böhmová ze Sazky.
(Nejen) mileniálové jsou vaše budoucnost
Díky správně nastavenému firemnímu vzdělávání dokážete s vašimi zaměstnanci generace Y budovat vyspělou firmu, která drží krok s nejnovějšími trendy a je atraktivní jak pro vaše klienty, tak o uchazeče o práci. Navíc zavedením nových vzdělávacích metod (zvlášť microlearningu a gamifikace) získají vaši zaměstnanci nový náhled na své pracovní úkoly a jejich řešení.