Přeskočit na hlavní obsah
Všechny sbírkySeduo blog o firemním vzdělávání
13 minut „mikroučení“ denně. Jak si naporcovat výuku ve firmě na krátké a lehce stravitelné části
13 minut „mikroučení“ denně. Jak si naporcovat výuku ve firmě na krátké a lehce stravitelné části
Maya Veselá Kopecká avatar
Autor: Maya Veselá Kopecká
Aktualizováno před více než 6 měsíci

Od tohoto článku nejspíše očekáváte něco zajímavého či přínosného. A ruku na srdce: nejradši byste získali všechny podstatné informace během pár minut (ne-li sekund). Chcete krátké, jasné a přehledné informace s jedním klíčovým tématem, které lehce a rychle pochopíte. A přesně tohle je podstata mikroučení (microlearningu) – vzdělávání, které sází na stručné informace zpracované poutavým způsobem, které v pravidelných dávkách lidský mozek nezatíží, ale přitom hodně naučí.

Mikroučení možná sami už dávno znáte

Krátké a pravidelné dávky učení se už dlouhou dobu využívají například při výuce cizích jazyků nebo při hře na hudební nástroje. Stále více se také ukazuje, že toto „mikroučení“ může být stejně účinné i ve firemním vzdělávání.

Mikroučení porcuje velký obsah vzdělávání na malé a lehce „stravitelné“ části, které na sebe vzájemně navazují. Díky moderním technologiím ho navíc mohou studenti vstřebávat velmi atraktivním způsobem. Odměnou je vyšší míra motivace, soustředění, flexibility, zábavy, a konečně – i lepších výsledků.

Zaměstnanci firmy WAMAG si „mikroučení“ oblíbili hned z několika důvodů: „Naši lidé na microlearningu oceňují souvislé zlepšování, a také svobodu a rychlost, se kterou dokážou potřebné informace získat.“ říká Jana Turko, HR Business Partner společnosti WAMAG.

Na druhou stranu Aleš Pokorný, Leader interního Learning & Development týmu ze společnosti PwC si samozřejmě uvědomuje, že každé učení nakonec vždy vyžaduje prostor, čas, koncentraci a opravdovou chuť se vzdělávat.

"Výhodou microlearningu ale je, že toho prostoru a času potřebujete ke své koncentraci výrazně méně."

– Aleš Pokorný, Leader interního Learning & Development týmu ze společnosti PwC

Mikroučení nemusíte postavit jen na videokurzech

Většina lidí si pod vzděláváním v malých dávkách představuje pouze krátké videokurzy. Videa ale rozhodně nejsou jediným funkčním příkladem této metody.

Mikroučení má mnoho tváří:

  • Videokurzy: Podle nedávné studie je učení pomocí videokurzů o mnoho účinnější než prezenční vzdělávání.

  • eLearning: Na trhu s online vzděláváním lze získat i kratší eLearningové moduly, které si lze rozdělit a dávkovat stejně jako v případě mikroučení.

  • Infografika: Promyšleně a poutavě zpracovaná infografika je velmi účinnou formou, jak se neztratit ve velkém množství informací nebo složitých souvislostech.

  • Gamifikace: Krátké a atraktivní hry jsou perfektním nástrojem, jak rychle vstřebat třeba i méně přitažlivý obsah. Gamifikaci mají v oblibě zvláště mladší generace.

„Celou informační bezpečnost máme postavenou na gamifikaci. Lidé při hře řeší různé scénáře, jak se zachovat v určitých situacích. Je ale velmi důležité, aby byla hra vždy kvalitně zpracovaná po designové stránce a pro lidi atraktivní,“

– Aleš Pokorný, Leader interního L&D týmu ze společnosti PwC

  • Podcasty: V Česku se podcasty jako vzdělávací forma ještě dostatečně nezabydlely. Díky neformálnímu rozhovoru ale dokážou předávat spoustu znalostí od zajímavých osobností.

  • Blogy: Díky pravidelným článkům specificky zaměřených blogů můžete každý den „nasávat“ nové a nové znalosti, které ke své práci potřebujete.

Ale nezapomínejte ani na offline svět. Mikroučení můžete lehce využívat i prostřednictvím stručných příruček, průvodců nebo letáků, které vaše zaměstnance rychle seznámí s určitými informacemi.

Objevte přednosti mikroučení pro firmu i zaměstnance

Dobře promyšlené mikroučení je mimo jiné úžasné v tom, že jeho účinnost značně převyšuje vložené náklady. Na rozdíl od dlouhých prezenčních školení totiž nemusíte platit prostory na výuku, lektory, občerstvení, dopravu a čas zaměstnanců strávený na výuce.

Mikroručení navíc snižuje kognitivní zátěž vašich zaměstnanců. Díky krátkým lekcím se mohou na svůj předmět maximálně koncentrovat bez toho, aniž by byli vyrušováni. To přináší nejen rychlejší a lepší výsledky, ale také vyšší spokojenost a motivaci k dalšímu vzdělávání.

Ve výzkumech se také ukázalo, že rozložené dávkování obsahu zlepšuje jeho zapamatovatelnost. Mikroučení totiž nezahltí mozek a ten je tak schopen informace lépe uchovat a později si je rychleji vybavit.

Tato nová metoda se navíc snáze začleňuje do každodenní rutiny – ať už v práci, doma nebo při přesunu do práce. Karolina Hudečková, Talent Manager ze společnosti DHL Supply Chain, k tomu dodává: „Microlearning je přínosnou formou rozvoje, který se dá včlenit i do agendy vytíženého zaměstnance. Předpokladem samozřejmě je, že zaměstnanec udržuje kontinuitu svého vzdělávání.“

Příklad konkrétního využití metody mikroučení

Aleš Pokorný z PwC uvádí výčet konkrétních případů, kde je mikroučení přínosem jak pro jejich společnost, tak pro samotné zaměstnance:

„Během covidu jsme poznali, že microlearning dokáže být účinný v mnoha oblastech rozvoje. Využíváme jej například pro manažerský rozvoj teamleadrů a manažerů z celé republiky. Perfektně se také hodí pro výuku digitálních dovedností, které jsou pro naše zaměstnance nutností.”

– Aleš Pokorný, Leader interního L&D týmu ze společnosti PwC

Tím ale pro společnost PwC možnosti microlearningu nekončí: „Další širokou oblastí, kde microlearning využíváme, jsou soft skills. Může se jednat o komunikační či vyjednávací dovednosti. Stejně tak je microlearning efektivní ve výuce cizích jazyků. Samozřejmě, podmínkou použití microlearningu je ale vždy jeho dobré zpracování a chuť zaměstnanců tuto formu využívat,“ dodává Aleš Pokorný.

Soustřeďte se na mikroučení ve své nejúčinnější podobě

#1 Délka

Podle L&D profesionálů by doba jedné takové lekce neměla přesáhnout 13 minut. U další lekce už nemůžeme mluvit o mikroučení a takové učení proto přestává být i efektivní. Obecně by měla jedna lekce trvat ideálně 5 až 10 minut.

#2 Obsah

Vyhněte se snaze naskládat do jedné lekce co nejvíce informací. Nezískáte tím ani větší pozornost, ani lepší výsledky a hlavní myšlenku mikroučení tím dokonale pohřbíte. Každá lekce by měla být vždy zaměřena na jednu klíčovou informaci, problém nebo řešení.

#3 Forma

Už jsme výše také psali: podstatou mikroučení je flexibilita a rychlost přístupu k informacím – doslova kdykoliv a kdekoliv. A právě proto by měly všechny videokurzy, infografiky či podcasty být dobře přístupné na mobilech, které máme všichni stále u sebe.

#4 Cíl

Před zahájením lekcí si stanovte vzdělávací cíle a očekávání. Co vám a vašim zaměstnancům mají dané lekce přinést a jak tento přínos následně vyhodnotíte. Tím si také ujasníte, jestli je pro určitý konkrétní obsah mikroučení opravdu tou nejefektivnější formou vzdělávání.

Mikroučení přínosné i v kombinaci s klasickými metodami

Určitě existují témata, v nichž lze dosáhnout lepších výsledků prezenční výukou nebo delším e-learningovým modulem. Ale i v tom případě si můžete principy „porcovaného učení“ částečně ponechat. Řešením může být kombinovaná výuka ve formě tzv. blended learningu.

Dostali jste odpověď na svou otázku?