Firemní vzdělávání je klíčovou součástí rozvoje zaměstnanců i celé společnosti. Správně nastavená pravidla pro studium mohou výrazně zvýšit efektivitu vzdělávacího procesu a motivaci zaměstnanců. Jakým způsobem tato pravidla nastavit, zejména v kontextu online vzdělávání?
Proč sepsat pravidla pro studium?
Nastavení jasných pravidel pro studium v rámci firemního vzdělávání má několik zásadních výhod:
Jasná očekávání: Zaměstnanci budou přesně vědět, co se od nich očekává, což snižuje nejistotu a zvyšuje motivaci k účasti na vzdělávacích aktivitách.
Efektivní využití času: Jasně definovaná pravidla pomohou zaměstnancům lépe si organizovat svůj čas a integrovat studium do pracovního rozvrhu.
Podpora sebevzdělávání: Srozumitelná pravidla mohou povzbudit zaměstnance k pravidelnému studiu a osobnímu rozvoji.
Lepší výsledky: Strukturovaný přístup k vzdělávání zvyšuje pravděpodobnost dosažení stanovených cílů.
Kdy studovat: V pracovní době nebo ve volném čase?
Jedním z klíčových aspektů je rozhodnout, kdy by mělo studium probíhat. Na základě našich dlouholetých zkušeností doporučujeme umožnit vzdělávání i v rámci pracovní doby. Sami zaměstnanci to očekávají. Nejčastější překážka, proč nestudují, je pro zaměstnance nedostatek času. Určete, kolik času mohou zaměstnanci v rámci pracovní doby vzdělávání věnovat a výrazně tak zvýšíte šanci, že se zapojí.
Studium v pracovní době: Některé kurzy, které přímo souvisejí s pracovními úkoly, může být vhodné absolvovat během pracovní doby. Krátké kurzy či jednotlivé lekce zaměřené na konkrétní dovednosti (např. tvorba kontingenční tabulky) mohou být integrovány do pracovního rozvrhu jako tzv. "point of need learning" nebo princip učení "just in time".
Studium mimo pracovní dobu: Kurzy zaměřené na osobní rozvoj nebo širší spektrum dovedností (např. produktivita, osobní rozvoj) mohou být vhodné pro studium ve volném čase. Důležité je zaměstnancům umožnit k takovému vzdělávání přístup.
Pokud umožníte studium v pracovní době, dejte zaměstnancům flexibilitu vybrat si čas, který jim pro studium vyhovuje nejlépe. Někteří mohou preferovat dlouhé bloky studia, jiní zase kratší úseky rozložené do celého týdne. S vyblokováním času na studium jim na Seduo pomůžeme.
Co studovat: Podle studijního plánu nebo podle vlastního výběru?
Další klíčovou otázkou je, jaký obsah by měl být studován:
Podle studijního plánu: Vzdělávací aktivity by měly být v souladu s individuálním plánem rozvoje zaměstnance, který reflektuje jeho pracovní cíle a potřeby.
Vlastní výběr: Zaměstnanci by měli mít možnost vybírat si kurzy podle svých zájmů a potřeb. To zvyšuje motivaci a zapojení do vzdělávání.
Ideální je, pokud můžete oba přístupy zkombinovat. Přiřadit zaměstnancům kurzy, které pro svůj rozvoj potřebují a zároveň je nechat vybrat si další kurzy, které je zajímají.
Kdo může studovat: Jednotlivci nebo celé týmy?
Pravidla by měla rovněž specifikovat, zda je studium určeno pro jednotlivce, nebo zda mohou být kurzy absolvovány v rámci týmů:
Jednotlivci: Každý zaměstnanec by měl mít svůj vlastní vzdělávací plán a odpovědnost za jeho plnění.
Týmy: Některé kurzy mohou být vhodné pro týmové vzdělávání, což podporuje spolupráci a sdílení znalostí mezi členy týmu.
Opět je skvělé, když můžete oba přístupy zkombinovat. Celý tým se může společně učit například práci s novým programem a každý zvlášť má kurzy pro rozvoj konkrétních oblastí ve kterých se potřebuje zlepšit.
Jak mohou pravidla vypadat?
Představujeme několik příkladů pravidel pro studium v rámci firemního vzdělávání:
Studium v pracovní době: Zaměstnanci mohou využít až 60 minut týdně v rámci pracovní doby na studium kurzů, které jsou v souladu s jejich rozvojovým plánem či je potřebují pro výkon své práce. Doporučujeme vyhradit si tento čas v kalendáři.
Studium mimo pracovní dobu: Kurzy zaměřené na osobní rozvoj mohou zaměstnanci absolvovat ve volném čase. Společnost poskytuje přístup k široké škále videokurzů, webinářů a podcastů, které mohou být studovány kdykoliv. Využívejte mobilní aplikace Seduo pro studium při cestě do práce či na procházce.
Minimální studijní požadavky: Očekává se, že každý zaměstnanec absolvuje minimálně čtyři kurzy ročně. Do dvou měsíců od přiřazení licence by měl zaměstnanec absolvovat alespoň tři krátké videotipy.
Tip: Firmy většinou neposkytují speciální místo, kde by si zaměstnanci mohli videokurzy pouštět. Třetina by však takové místo uvítala.
Nastavení jasných a srozumitelných pravidel pro studium je klíčové pro efektivní firemní vzdělávání. Pomáhá zaměstnancům lépe si organizovat čas, zvyšuje jejich motivaci a zajišťuje, že vzdělávací aktivity jsou v souladu s pracovními cíli společnosti. Implementace těchto pravidel přispěje k celkovému růstu a úspěchu jak jednotlivců, tak celé firmy.